Nyt kävi niin, että unohdin tykkänään HOPSin palautuspäivän, joka oli viime perjantaina. Liitän sen nyt tähän postaukseen.

 

A Oman osaamisen vahvuudet

Verkko-opetukseen liittyvää osaamista voidaan hahmottaa jakamalla se kolmia: osaamisalueita ovat sisältötieto, pedagoginen tieto ja teknologinen tieto (ks. oheista kuviota, joka löytyy osoitteesta www.tpck.org ; mentorille kiitokset tästä linkistä).

 

Omalta osaltani koen vahvuudekseni sisältötiedon vankan hallinnan ja melko pitkälti myös tietokoneisiin liittyvän teknisen tiedon (tai ainakin valmiuden oppia koko ajan uutta tietotekniikasta), ja korkeakoulupedagogisten opintojen myötä minulla on myös jonkin verran pedagogista osaamista. Tämän kolmijaon ulkopuolelta lisään vahvuudekseni vielä luovan otteen opettamiseen.

Olen ollut verkko-opetuksessa mukana vuodesta 2005 lähtien, ja minulle on sen jälkeen kertynyt jonkin verran kokemusta verkon käyttämisestä opetuksen tukena. Kaikilla kursseillani on Moodle-osio vähintäänkin materiaalipankkina ja tehtävien palautuspaikkana. Monesti olen yhdistänyt lähiopetukseen verkkokeskusteluja, ja joitain kursseja olen pitänyt kokonaan verkossa. Kokemukseni on kuitenkin aika yksipuolista, sillä en ole käyttänyt juuri muuta kuin Moodle-alustaa ja sen työkaluja (erityisesti keskusteluja).

 

B Omat tavoitteet koulutukselle ja oman asiantuntijuuden kehittämiselle

Osallistun VOA-koulutukseen kehittääkseni omaa asiantuntemustani verkko-opetuksessa, ja odotan saavani sekä pedagogista että teknistä tietoutta. Lisäksi odotan oppivani paljon vertaiskeskusteluista ja muiden opettajien kokemuksesta. Opiskelijan roolissa toimiminen on myös tärkeä oppimiskokemus.

Jos ajatellaan yllä olevaa kuviota, tavoitteeni liikkuvat osaamisalueiden leikkauskohdissa. Yleisesti, siis muutenkin kuin verkko-opetuksessa, haluan oppia opettamaan sisältöä pedagogisesti mielekkäällä tavalla. Verkko-opetuksessa minua kiinnostaa teknologinen pedagoginen tieto, ja haaveenani olisi kenties tehdä joskus tulevaisuudessa jotain sellaista (kurssi, sovellus, verkkomateriaali tms.), joka liittäisi yhteen oman alani sisällön ja tietotekniikan.

VOA-koulutuksen aikana tavoitteenani on oppia verkkokurssin luomisen kokonaisvaltaista hallintaa, johon sisältyy muun muassa pedagoginen suunnittelu, harkittu vuorovaikutus kurssin aikana ja oman toiminnan arviointi kurssin jälkeen. Haluaisin myös omaksua pedagogisia ja oppimisteoreettisia periaatteita, joiden avulla voin hyödyntää luovia ideoitani sellaisella tavalla, että ne hyödyttävät opiskelijoita. Yhtenä tavoiteena on myös saada lisää kokemusta verkko-opiskelusta, -oppimisesta ja -opetuksesta, koska pidän kokemuksen vähyyttä ja ennen kaikkea ohuutta suurimpana kehittämisalueena.

 

C Omat vahvuudet ja tavoitteet opiskelijana

Olen vahvasti taipuvainen perfektionismiin, mutta yritän tietoisesti hillitä sitä. Vaadin itseltäni paljon, mutta yritän olla vaatimatta samaa muilta. Ärsyynnyn, jos koen jonkin tehtävän tai koulutuksen ajan hukkaamiseksi. Opettajien mielestä olen luultavasti välillä hankala tyyppi. Verkko-opetuksesta minulla on opiskelijan roolissa kokemusta muutamilta (verkko)pedagogisilta kursseilta, ja ne ovat olleet antoisia kokemuksia. Olen huomannut, että minun persoonalleni verkko-opiskelu sopii loistavasti.

VOA-koulutukseen osallistuminen edellyttää, että olen valmis käyttämään vapaa-aikaani kurssin tehtävien tekemiseen. Aika saan järjestettyä tinkimällä muista vapaa-ajan tekemisistä, esimerkiksi siivoamisesta ;-). Energiaa saan lataamalla akkuja koirien, kameran ja käsitöiden parissa. Koska verkkoihin ja tietokoneisiin liittyvät asiat ovat minusta mielenkiintoista, luulen saavani energiaa myös siitä, että puuhaan kurssin aikana itseäni kiinnostavien asioiden parissa. Siksi uskon, että kurssin kuormittavuus pysyy kohtuullisena.